10 интересни факта за DOOM
Ето няколко факта за емблематичната игра, чието последно заглавие излезе вчера – петък 13-ти.
Doom

1. Името идва от цитат на Том Круз
Програмиста Джон Кармак казва в интервю за сайта Doomwowrld, че името на играта е вдъхновено от сцена в „The Color of Money“ (Цветът на Парите) от 1986 година. Там персонажът на Круз изважда персонализирана кутия за щека в билярдна зала. На въпроса какво има вътре, Круз отговаря „Doom” с усмивка. Това и последвалата сеч е начинът по който Кармак е виждал играта в индустрията.
Разбира се, и други имена са били обсъждани. За малко името е щяло да бъде Attack of the Attackers,” (Атаката на Атакуващите), но от id Software са решили, че това заглавие е „твърде глупаво“.

2. DooM е бил замислен като Пръшълците които срещат Злите Мъртви 2.
В същото интервю Кармак разкрива, че продуцентите на играта са я видели като хибрид от филма на Джеймс Камерън – Aliens (Пришълците) от 1986 година и култ хорър класиката на Сам Рейми – Evil Dead (Злите Мъртви). Филм, в който героите без да искат призовават и след това се сражават с неживи ужаси. Дизайн екипа след това включва моторни резачки и помпи – любимите на Аш от Злите Мъртви, към другите оръжия от играта.

3. Революционната игра се прави от много малък екип
В днешно време топ игрите идват от огромни студиа. Но в надписите на DooM стоят 15 имена, като най-отгоре е Джон Кармак, който изнася по-голямата част от програмирането на играта, Джон Ромеро, който отговаря за Левъл дизайна и Том Хол, чиято сложна DooM библия дава на играта креативната насока и детайлен свят (макар много от идеите да не се реализират).

4. Разработчиците са използвали модели за дизайна и анимацията на персонажите
След като са разработили фигури на героите, Адриан Кармак (не, нямат роднинска връзка с Джон Кармак) и други художници правят скулптурите на Doomguy, Arch-vile, Mancubus, Revenant, Spidermon, Baron of Hell и Cyberdemon. След това дизайнерите използват видео камера за да ги заснемат от различен ъгъл. Най-накрая сканират изображенията и са анимирали, преоцветили и са сменили размерите им в революционният Doom engine на Кармак.

5. Типичната музика в DooM и нейните влияния
Композирана от Боби Принс, саундтракът на първите две DooM игри са били вдъхновени от групи като Slayer, Metallica, Megadeth, Pantera, AC/DC, Alice in Chains и Black Sabbath. Много DooM парчета са огледала на метъл и рок хитове.

6. Нивата на игрите отбелязват бандите от даденото десетилетие
Музикалните влияния не са лимитирани до саундтрака на играта. Нивата в DooM споделят имена на популярни банди (макар разработчиците не споделят кои са били нарочно) включително House of Pain, the Living End, Nirvana, Genesis, Skinny Puppy, and Slayer.
Например при излизането на DooM 2 (същата година, в която вокалиста на Nirvana Кърт Кобейн се самоубива с ловджийска пушка/помпа (shotgun). В играта в картата “Nirvana” в самото начало на играта откривате същото оръжие.

7. А бандите също отговарят на DooM
The Smashing Pumpkins, Warbringer, Hexen и много други метъл и рок банди включват DooM в песните си. През 1995 година китариста на Nazareth Мани Чарлтън дори праща касетка с неназована песен с бележка „За всички момчета и момичета в I.D., които са направили най-яката игра от тази страна на ада – ритайте демонски задници на тази песен!“

8. Doomguy не е имал име до 1995.
Мускулестият пехотинец не е бил персонализиран и няма име защото (както обяснява Джон Ромеро) това е помогнало да направят sci-fi/хорър елемента по-пленяващ. С излизането на първия Doom роман главния герой получава името Флин “Fly” Тагарт.

9. Хит от самото си начало
Играчите се влюбват в Doom. В статия от 1994 в Washington Post се казва, че „Буквално, минути след излизането на играта през 1993 година, Doom става легенда като причинява огромно задръстване в мрежата на Carnegie Mellon University”.
Но не само там. Има сигнали за задръстени мрежи в още куп университети.

10. Най-инсталирания софтуер през 1995 година
DooM е бил най-инсталираният PC софтуер през 1995 година, побеждавайки дори и Windows 95! Трябва да се има предвид, че Windows 95 е било скъпо удоволствие, а DooM – безплатно.
Това бяха 10-те най-интересни факти за DooM през моя поглед.
Ако се сещате за други интересни неща около играта – споделете ги в коментарите под статията!